El arte como lugarteniente de la liberación bloqueada: Th. W. Adorno ante la tesis benjaminiana de la politización del arte (Parte II: Th. W. Adorno)
Paraules clau:
W. Benjamin, Th. W. Adorno, Teoría Estética, politización del arte, estetización de la política, autonomía del arte, industria cultural, reproductibilidad técnicaResum
Este artículo aborda la cuestión de la politización del arte a través de la conocida controversia entre Walter Benjamin y Theodor W. Adorno. La contraposición entre Benjamin y Adorno ha dado pie a múltiples clichés y a enormes simplificaciones: de un lado, Benjamin como defensor de la industria cultural y, de otro, Adorno como defensor del arte autónomo burgués, el optimismo de los nuevos medios frente al pesimismo conservador, la politización del arte frente a la abstención política, la cultura popular frente a la cultura elitista, etc. Uno de los objetivos de estas reflexiones es desmontar en lo posible estas simplificaciones. Parte II aborda la tesis de Th. W. Adorno sobre la autonomía del arte.
Descàrregues
Referències
———— (1927-37): “Musikalische Aphorismen”, vol. 18, 13-44 [vol. 18, trad. A. Gómez y A. Brotons, 13-46].
———— (1928): “Die stabilisierte Musik”, vol. 18, 721-728 [vol. 18, trad. A. Gómez y A. Brotons, 755-761]
———— (1931): “Warum ist die neue Kunst so schwer verständlich?” vol. 18, 824-831 [vol. 18, trad. A. Gómez y A. Brotons, 860-867]
———— (1932): “Zur gesellschaftlichen Lage der Musik”, vol. 18, 729–777 [vol. 18, trad. A. Gómez y A. Brotons, 762-809].
———— (1934): “Der dialektischer Komponist”, vol. 17, 198-203 [vol. 17, trad. A. Gómez y A. Brotons, 211-218].
———— (1936): “Musikpädagogische Musik. Brief an Ernst Krenek”, vol. 18, 805-812 [vol. 18, trad. A. Gómez y A. Brotons, 840-848].
———— (1938): “Über den Fetischcharakter in der Musik und die Regression des Hörens”, vol. 14, 14-50, [vol. 14, trad. de G. Menéndez, 15-50].
———— (1942): “Schema der Massenkultur”, vol. 3, 299-335 [vol. 3, trad. J. Chamorro, 281-316].
———— (1948): Philosophie der neuen Musik, vol. 12 [vol. 12, trad. A. Brotons]
———— (1951a): Minima moralia, vol. 4 [vol. 4, trad. J. Chamorro]
———— (1951b), “Aldus Huxley und die Utopie”, vol. 10, 97-122 [vol. 10/1, trad. de J. Navarro, 85-108].
———— (1953): “Über Technik und Humanismus”, vol. 20, 310-317 [vol. 20/1, trad. J. Chamorro, 313-320].
———— (1955): “Das Altern der Neuen Musik”, vol. 14, 143-167 [vol. 14, trad. de G. Menéndez, 143-166].
———— (1956): “Tradition”, vol. 14, 127-142 [vol. 14, trad. de G. Menéndez, 127-142].
———— (1957): “Kriterien der neuen Musik”, vol. 16, 170-228 [vol. 16, trad. de A. Brotons y A. Gómez, 175-232].
———— (1960): “Valérys Abweichungen”, vol. 11, 158-202 [vo. 11, trad. de A. Brotons,154-193].
———— (1962a): “Strawinsky. Ein dialektisches Bild”, vol. 16, 383-409 [vol. 16, trad. de A. Brotons y A. Gómez, 391-417].
———— (1962b), “Notiz über Geisteswissenschaft und Bildung”, vol. 10, 495-498 [vol. 10/2, trad. de J. Navarro, 433-436].
———— (1962c), “Engagement”, vol. 11, 409-430 [vo. 11, trad. de A. Brotons, 393-413].
———— (1963b): Der getreue Korrepetitor, vol. 15, 157-402 [__].
———— (1963c): “Résumé über Kulturindustrie” vol. 10, 337-345 [vol. 10/1, trad. de J. Navarro, 295-302].
———— (1966a): Negative Dialektik, vol. 6 [vol. 6, trad. A. Brotons]
———— (1966b), “Funktionalismus heute”, vol. 10, 375-395 [vol. 10/1, trad. de J. Navarro, 329-348].
———— (1967): “Nachwort: Musiksoziologie”, vo.14, 422-433 [vol. 14, trad. de G. Menéndez, 419-430]
———— (1968a): Einleitung in die Musiksoziologie, vol. 14, 169-433, [vol. 14, trad. de G. Menéndez, 167-430].
———— (1968b) “Spätkapitalismus oder Industriegesellschaft?”, vol, 8, 354-370 [vol. 8, trad. A. González, 330-344].
———— (1970), Ästhetische Theorie, vol. 7, [vol. 7, trad. J. Navarro Pérez].
ADORNO, Theodor W. et all. (1942): “[Diskussion aus einem Seminar über die Theorie der Bedürfnisse] en M. Horkheimer: Gesammelte Schriften, vol. 12, ed. por G. Schmid Noerr, Frankfurt a. M.: Fischer, 1985.
ADORNO, Theodor W. (1968c): Einleitung in die Soziologie, ed. por Ch. Gödde, Fráncfort: Suhrkamp, 1993 [trad. de E. Rivera, Barcelona: Gedisa 1996].
ADORNO, Theodor W. (2006): Current of Music. Elements of a Radio Theory, ed. R. Hullot-Kentor, Nachgelassene Schriften, I/3, Frankfurt a. M.: Suhrkamp.
ADORNO, Theodor W. y BENJAMIN, Walter (1994): Briefwechsel 1928-1940, ed. de H. Lonitz, Fráncfort: Suhrkamp [tad. de J. Muñoz y V. Gómez, Intro. de J. Muñoz, Madrid: Trotta 1998].
ADORNO, Theodor W. y KRENEK, Ernst (1974): Briefwechsel. Fráncfort: Suhrkamp.
BÜRGER, Peter (1983): “Das Altern der Moderne”, en L. v. Friedeburg y. J. Habermas: Adorno-Konferenz 1983, Fráncfort: Suhrkamp, 177-187.
HERVÁS MUÑOZ, Marina (2017): “Pensar con los oídos”: conocimiento y música en la filosofía de Th. W. Adorno, Barcelona: UAB (Tesis Doctoral), recuperada en https://ddd.uab.cat/record/187046.
HORKHEIMER, M. – ADORNO, Th. W. (1947): Dialektik der Aufklárung, en Th. W. Adorno: Gesammelte Schriften, vol. 3, Fráncfort: Suhrkamp, 1981 [Obra completa {AOC}, vol. 3, Madrid: Akal, 2007].
LINDNER, Burkhardt (1980): “‘Il faut être absolument moderne’. Adornos Ästhetik: Ihr Konstruktionsprinzip und ihre Historizität” en B. Lindner u. W.M. Lüdke (eds): Materialien zur ästhetischen Theorie Th. W. Adornos. Konstruktion der Moderne. Fráncfort: Suhrkamp, 261-309.
MAISO, Jordi (2015): “Emancipación o barbarie en la música. Los orígenes de la Teoría Crítica de Th. W. Adorno en sus escritos musicales tempranos”, Daimon. Revista Internacional de Filosofía, nº 65, 21-35.
MAISO, Jordi (2019): “Socialización capitalista y mutaciones antropológicas. Adorno, el nuevo tipo humano y nosotros”, Con-Ciencia Social (segunda época), nº 22, 65-80.
METZGER, Heinz-Klaus (1980): “L'art contre l'art. Glossen zur Autonomie des Künstlerischen in Schönbergs Kompositionen”, en H.-K. Metzger y R. Riehm (eds.): Arnold Schönberg. Munich: Musik-Konzepte (vol. esp.), 202-222.
NAGLER, Norbert (1980a): “Restauration und Fortschritt. Schönbergs monarchistische Demokratisierung der Musik” en H.-K. Metzger y R. Riehm (eds.): Arnold Schönberg. Munich: Musik-Konzepte (vol. esp.), 151-201.
NAGLER, Norbert (1980b): “Schönberg — ein Irrationalist?” en H.-K. Metzger y R. Riehm (eds.): Arnold Schönberg. Munich: Musik-Konzepte (vol. esp.), 223-229.
RECKI, Birgit (1988): Aura und Autonomie. Zur Subjektivität der Kunst bei Walter Benjamin und Theodor W. Adorno, Würzburg: Königshausen u. Neumann.
RUSCHIG, Ulrich (2016): “Zum Begriff der Technik bei Horkheimer und Adorno”, Zeitschrift für kritische Sozialtheorie und Philosophie, vol. 3/1, 182-208.
STEINERT, Heinz (1989): Adorno in Wien. Über die (Un-)Möglichkeit von Kunst, Kultur und Befreiung. Wien: Verl. für Gesellschaftskritik.
TATSUMURA, Ayako (1987): Musik zwischen Naturbeherrschung und Naturideologie. Theodor W. Adornos Theorie und die heutige musikalische Situation. Diss. Berlín.
VOGEL, Marc (2012): Durch Technik gutzumachen, was Technik frevelte. Zur Polivalenz der “Technik” bei Theodor W. Adorno. Würzburg: Könighausen & Neumann.
ZAMORA, José A. (1995): Krise - Kritik - Erinnerung. Ein politisch-theologischer Versuch über das Denken Adornos im Horizont der Krise der Moderne. Münster/Hamburgo: Lit.
Descàrregues
Publicades
Com citar
Número
Secció
Llicència
Aquells autors que pugliquin en aquesta revista accepten els següents termes:
- Els autors conservaran els seus drets d'autor i garatiran a la revista el dret de primera publicació de la seva obra, la qual estarà simultàniament subjecte a la Llicència de reconeixement de Creative Commons que permet a tercers compartir l'obra sempre que s'indiqui la seva autoria i la seva primera publicació en aquesta revista.
- Els autors podran adoptar altres acords de llicància no exclussiva de distribució de la versió de l'obra publicada (p. ex.; depoditar-la en un arxiu telemàtic institucional o publicar-la en un volum monogràfic) sempre que s'indiqui la publicació inicial en aquesta revista.
- Es permet i es recomena als autors difondre la seva obra a través de Internet (p. ex.: en arxius telemàtics institucionals o en la seva pàgina web) abans i durant el procés de tramesa, la qual cosa pot produir intercanvis interessants i augmentar les cites de l'obra publicada.
Confidencialitat de les dades:
- Constelaciones. Revista de Teoría Crítica garanteix que les dades que ens trameti sols s'utilitzaràn per atendre les seves demandes manidestades en aquest missatge.
- Les seves dades no seran cedides a altra part.
- Quan ho desitgi pot solicitar que les seves dades siguin eliminades dels nostres registres.Teoría Crítica