Art as Lieutenant of Blocked Liberation: Th. W. Adorno in the Face of Benjamin's Thesis of the Politicization of Art (Part II: Th. W. Adorno)

Authors

Keywords:

W. Benjamin, Th. W. Adorno, Aestetic Theory, politicization, politicization of art, aestheticization of politics, autonomy of art, cultural industry, technical reproducibility

Abstract

This article addresses the question of the politicization of art through the well-known controversy between Walter Benjamin and Theodor W. Adorno. The contrast between Benjamin and Adorno has given rise to multiple stereotypes and enormous simplifications: on the one hand, Benjamin as a defender of the cultural industry and, on the other, Adorno as a defender of bourgeois autonomous art. The optimism of the new media versus conservative pessimism; the politicization of art versus the political abstention; the popular culture versus elitist culture; etc. One of the objectives of these reflections is to dismantle these simplifications as much as possible. Part II deals with the meaning of Th. W. Adorno’s thesis of the autonomy of art.

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Author Biography

José Antonio Zamora, Instituto de Filosofía, Consejo Superior de Investigaciones Científicas

José A. Zamora nació en Murcia el 6 de octubre de 1956. Se licenció en Filosofía y C.C. de la Educación (especialidad Filosofía) en la Universidad de Granada. Ha sido profesor de Enseñanza Secundaria y con posterioridad realizó estancias de investigación y estudios de doctorado en la Westfälische-Wilhelms-Universtät de Münster (Alemania), donde obtuvo el título de doctor en 1995 con una tesis sobre el pensamiento de Th. W. Adorno dirigida por el Prof. Johann Baptist Metz. Ha sido Profesor Encargado de Cátedra de Ética, Filosofía Moderna y Contemporánea y Filosofía de la Religión en el Centro de Estudios San Fulgencio de Murcia, afiliado a la Universidad Pontificia de Salamanca (1995-2003), Profesor Asociado de Teoría de la Educación en la Universidad de Murcia (2002-2003) e Investigador Contratado I3P en el Instituto de Filosofía del CSIC en Madrid (2003-2005). Desde julio de 2005 es Científico Titular en el Instituto de Filosofía del CCHS/CSIC, Madrid. Ha sido profesor invitado de diferentes Universidades Iberoamericanas (Universidad Centroamericana "José Simeón Cañas" de San Salvador, Universidade Católica de Goiás y Universidade do Vale do Rio dos Sinos – UNISINOS, en Brasil) y realizado diversas estancias de investigación postdoctoral en universidades alemanas (Münster y Berlin). Sus líneas de trabajo e investigación más importantes son: Filosofía después de Auschwitz, Teoría Crítica (Th.W. Adorno, W. Benjamin), Teologías políticas de la modernidad y Filosofía Política de las migraciones.

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Published

2020-12-31

How to Cite

Zamora, J. A. (2020). Art as Lieutenant of Blocked Liberation: Th. W. Adorno in the Face of Benjamin’s Thesis of the Politicization of Art (Part II: Th. W. Adorno). Constelaciones. Revista De Teoría Crítica, 11(11-12), 175–207. Retrieved from https://constelaciones-rtc.net/article/view/3964

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