Translating the Aporias of Modernity: the Frankfurt School and Argentina
Keywords:
Frankfurt School, Argentina, Modernity, Reception, PoscolonialityAbstract
The “Institute for Social Research” was founded and maintained thanks to the fortune of the Argentine grain trader, Felix J. Weil. Its circle of theorists, known as the “Frankfurt School” since the 1960s, never thematized the anchoring of “critical theory” in the colonial structure of modernity. However, they did reveal the aporetic character of capitalist modernity's development, and exemplarily theorized it as the “dialectic of the Enlightenment”, where a (post)colonial theory of the modern as a world-system asymmetrically integrating “central” and “peripheral” modernities is latent. This paper studies the relationship between the Frankfurt School and Argentine intellectual history in three main phases: (1) between the founding of the Institute in 1923 and the emergence of Peronism in Argentina; (2) between Peronism and the military dictatorship of 1976-1983; (3) in the post-dictatorship years up to the present day. The hypothesis that guides this work is simple: remembering the Argentine origins of the Frankfurt School is a way of promoting the “remembrance of nature within the subject”, which in this case is the subject of critical theory itself.
Downloads
References
ADORNO, Th. W. (2005): Dialéctica negativa, Madrid: Akal.
ARICÓ, J. M. (ed.) (1990-1991): Walter Benjamin, el aguafiestas, suplemento/9, en La ciudad futura, n° 25-26.
ASTRADA, C. (1969): Dialéctica e historia. Hegel - Marx, Bs. As.: Juárez Editor.
CHAKRABARTY, D. (2000): Provincializing Europe: Post Colonial Thought and Historical Difference, Princeton: Princeton University Press.
CORTÉS, M. (2011): “Entre Benjamin y Schmitt: el rompecabezas de José Aricó para pensar América Latina”, en Nómadas, especial América Latina, 2011.
DEL BARCO, O. (1983): El otro Marx, México: Universidad Autónoma de Sinaloa.
FORSTER, R. (1991): W. Benjamin – Th. W. Adorno: el ensayo como filosofía, Bs. As.: Nueva Visión.
GARCÍA, L. I. (2013): Modernidad, cultura y crítica. La escuela de Frankfurt en Argentina (1936-1983): Córdoba: UNC.
GARCÍA, L. I. y Vedda, M. (2010): “Los tempranos vínculos entre el Instituto de Investigación Social de Frankfurt y la Argentina”, en Anuario Argentino de Germanística, Anejo II, 2010: 65-77.
GERMANI, G. (1964): Política y sociedad en una época de transición. De la sociedad tradicional a la sociedad de masas, Bs. As.: Paidós.
GRUBER, H.-P. (2022): “Aus der Art geschlagen”. Eine politische Biographie von Felix Weil (1898-1975), Frankfurt/New York: Campus Verlag.
GRÜNER, E. (2010): La oscuridad y las luces. Capitalismo, cultura y revolución, Bs. As.: Edhasa.
GUERRERO, L. J. (1956a): Estética operatoria en sus tres direcciones, I. Revelación y acogimiento de la obra de arte. Estética de las manifestaciones artísticas, Bs. As.: Losada.
GUERRERO, L. J. (1956b): Estética operatoria en sus tres direcciones, II. Creación y ejecución de la obra de arte. Estética de las potencias artísticas, Bs. As.: Losada.
GUERRERO, L. J. (1967): Estética operatoria en sus tres direcciones, III. Promoción y requerimiento de la obra de arte. Estética de las tareas artísticas, Bs. As.: Losada.
HORKHEIMER, M. y ADORNO, Th. W. (2001): Dialéctica de la Ilustración, Madrid: Trotta.
JAY, M. (1974): La imaginación dialéctica. Una historia de la Escuela de Frankfurt, Madrid: Taurus.
JOZAMI, E., KAUFMAN, A., & VEDDA, M. (2013): Walter Benjamin en la ex ESMA. Bs. As.: Prometeo.
MORETTI, F. (2021): “A New Intuition”, New Left Review, 131.
MORETTI, F. (2000): “Conjectures on World Literature”, New Left Review, 1.
MURENA, H. A. (2002): Visiones de Babel, México: FCE.
PAVÓN-CUÉLLAR, D. (2019): “Medio siglo de lectura sintomal: el método althusseriano, su vigencia y sus extravíos en el tiempo”, Demarcaciones, 7: 1-22.
PIGLIA, R. (1972): “Mao Tse-Tung. Práctica estética y lucha de clases”, Los Libros, 25.
PIGLIA, R. (1975): “Notas sobre Brecht”, Los Libros, 40.
PIGLIA, R. (2001 [1980]): Respiración artificial, Bs. As.: Planeta.
PIGLIA, R. (2000 [1986]): Crítica y ficción, Bs. As.: Planeta.
RAPOPORT, M. (2014): Bolchevique de salón. Vida de Félix J. Weil, el fundador argentino de la Escuela de Frankfurt, Bs. As.: Debate.
SARLO, B. (2000): Siete ensayos sobre Walter Benjamin, Bs. As.: FCE.
SAZBÓN, J. (2009): Nietzsche en Francia y otros estudios de historia intelectual. Bs. As.: UNQ.
SCHWARZ, R. (1992): Misplaced ideas. Essays on Brazilian Culture, London/New York: Verso.
TRAINE, M. (1994): “Die Sehnsucht nach dem ganz Anderen”. Die Frankfurter Schule und Lateinamerika, Aachen: Concordia, Verlag der Augustinus-Buchhandlung.
TRAVERSO, E. (2018): Melancolía de izquierda. Marxismo, historia y memoria, México: FCE.
VÁZQUEZ ARROYO, A. (2008): “Universal history disavowed: on critical theory and postcolonialism”, Postcolonial Studies, v. 11, n. 4, pp. 451-473.
VVAA (1993): Sobre Walter Benjamin. Vanguardias, historia, estética y literatura. Una visión latinoamericana, Bs. As.: Alianza/Goethe-Institut.
WEIL, F. (1944): Argentine Riddle, New York: The John Day Company.
WEIL, F. (1923): Die Arbeiterbewegung in Argentinien, Leipzig: Archiv für die Geschichte des Sozialismus und der Arbeiterbewegung.
WIGGERSHAUS, R. (1995): The Frankfurt School. Its History, Theories, and Political Significance, Cambridge: The MIT Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Luis Ignacio García
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
1. Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
2. Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
3. Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
Confidencialidad de los datos
1. Constelaciones. Revista de Teoría Crítica garantiza que los datos que nos envíe serán utilizados únicamente para atender sus demandas manifestadas en este mensaje.
2. Sus datos no serán cedidos a terceros.
3. Cuando lo desee puede solicitar que sus datos sean eliminados de nuestros registros.