Especulaciones sobre una vanguardia del Tercer Mundo
Paraules clau:
Brecht, Upal Dutt, vanguardias periféricas, experimentación, realismoResum
Si bien hay quienes sostienen que las vanguardias europeas del siglo XX tomaron sus pautas de fuentes ajenas a Europa (Brecht y el haiku, Picasso y África, o Eisenstein y México, por ejemplo), la posibilidad de una vanguardia del "Tercer Mundo" como tal no encuentra apoyo en los escritos de Theodor Adorno sobre teoría estética ni, para el caso, en las discusiones de Roberto Schwarz sobre estética. Pero, ¿existe una perspectiva dialéctica desde la que se pueda defender la relevancia de la vanguardia como configuración estética y política relevante para el Tercer Mundo? En el espacio totalmente distinto de una lectura de Hegel, Adorno (1962) nos da de hecho los lineamientos para tal argumentación con la figura de skoteinos, u oscuridad, lo ininteligible, lo oscuro -que es tarea de la crítica eliminar. La importante asunción de Schwarz de los temas de Adorno gira sugerentemente en torno a los "altos y bajos" de la experimentación estética autoconsciente en lugares como Brasil, aunque la tarea de este ensayo consistirá en ampliar las premisas de Schwarz para pensar en el papel que desempeña la experimentación en el retorno de la vanguardia a su misión constitutiva de devolver la vida al arte, una misión que sugiero que sólo es discernible finalmente cuando el ideal de vanguardia deja atrás sus vinculaciones modernistas.
Descàrregues
Referències
ADORNO, Theodor W. (1992): “Commitment,” Notes to Literature, vol. 2, edited by Rolf Tiedemann, trans. Shierry Weber Nicholsen. New York: Columbia University Press.
BANDOPADHYAY, Samik (2009): “Introduction,” Utpal Dutt on Cinema. Calcutta: Seagull Book.
BANNERJI, Himani (1998): The Mirror of Class: Essays on Bengali Theatre. Calcutta: Papyrus.
BENJAMIN, Walter (1998): “What is Epic Theatre?,” Understanding Brecht, trans. Anna Bostock. London: Verso.
BHATIA, Nandi (2004): Acts of Authority/Acts of Resistance: Theatre and Politics in Colonial and Postcolonial India. Ann Arbor, University of Michigan Press.
BRECHT, Bertolt (1961 [1934]): Threepenny Novel. London: Penguin.
DUTT, Utpal (2009): Towards a Revolutionary Theatre. London: Pan Macmillan.
EISENSTEIN, Sergei (1988 [1923]): “The Montage of Attractions,” Selected Works, Writings, Vol. 1. Edited and translated by Richard Taylor. London: BFI Publishing.
GUNAWARDANA, J. and Utpal Dutt (1971): “Theatre as a Weapon: An Interview with Utpal Dutt.” The Drama Review: TDR. 15:2 (Spring).
JAMESON, Fredric (2007): Signatures of the Visible. New York: Routledge.
LAL, Ananda (2022): Utpal Dutt: Barricade. Kolkata: Seagull Books.
LÓPEZ, Silvia (2011): “Dialectical Criticism in the Provinces of ‘The World Republic of Letters: The Primacy of the Object in the Work of Roberto Schwarz.” Contra Corriente: A Journal on Social History and Literature in Latin America, 9:1 (Fall).
LUKÁCS, Gyorgy (1964): Realism in our Time: Literature and the Class Struggle. New York: Harper and Row.
MARX, Karl (1976 [1859]): Preface and Introduction to A Contribution to the Critique of Political Economy. Peking: Foreign Languages Press.
POGGIOLI, Renato (1981): The Theory of the Avant-Garde. Cambridge, MA: Harvard University Press.
SCHWARZ, Roberto (2012): Two Girls and Other Essays, Edited and Introduced by Francis Mulhern. London and New York: Verso.
TATLOW, Antony (2001): Shakespeare, Brecht, and the Intercultural Sign. Durham: Duke University Press.
TRET’IAKOV, Sergei (2006): “The Theater of Attractions,” trans. Kristin Romberg, October, 118 (Fall).
WILLIAMS, Raymond (2007): Politics of Modernism: Against the New Conformists. London: Verso.
Descàrregues
Publicades
Com citar
Número
Secció
Llicència
Drets d'autor (c) 2023 Keya Ganguly
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 4.0.
Aquells autors que pugliquin en aquesta revista accepten els següents termes:
- Els autors conservaran els seus drets d'autor i garatiran a la revista el dret de primera publicació de la seva obra, la qual estarà simultàniament subjecte a la Llicència de reconeixement de Creative Commons que permet a tercers compartir l'obra sempre que s'indiqui la seva autoria i la seva primera publicació en aquesta revista.
- Els autors podran adoptar altres acords de llicància no exclussiva de distribució de la versió de l'obra publicada (p. ex.; depoditar-la en un arxiu telemàtic institucional o publicar-la en un volum monogràfic) sempre que s'indiqui la publicació inicial en aquesta revista.
- Es permet i es recomena als autors difondre la seva obra a través de Internet (p. ex.: en arxius telemàtics institucionals o en la seva pàgina web) abans i durant el procés de tramesa, la qual cosa pot produir intercanvis interessants i augmentar les cites de l'obra publicada.
Confidencialitat de les dades:
- Constelaciones. Revista de Teoría Crítica garanteix que les dades que ens trameti sols s'utilitzaràn per atendre les seves demandes manidestades en aquest missatge.
- Les seves dades no seran cedides a altra part.
- Quan ho desitgi pot solicitar que les seves dades siguin eliminades dels nostres registres.Teoría Crítica