Autonomía. Para una ontología social del arte bajo el capitalismo
Keywords:
autonomy of art, commodity-art, objecthood, form, culture industry, interpretationAbstract
“Works of art exist: how are they possible?” It is over a century ago that Lukács posed this question. But Lukács did not have to confront the “wholesale reduction of culture to a commodity”. This phenomenon, lamented on the left while the right celebrates “a more favorable attitude towards the commercialization of culture”. is nonetheless confidently affirmed by all sides, which “assert in the most ardent terms that art is, always has been, or has recently become, nothing but a commodity”. In a society like ours, claims to exist outside the circulation of commodities are rightly ruled out as hopelessly naïve: we are wise enough to know that the work of art is a commodity like any other. What is less clear is whether we know what we mean when we say it.
Downloads
References
BEECH, Dave (2015): Art and Value: Aet’s Economic Exceptionalism in Classical, Neoclassical and Marxist Economics, Leiden: Brill, 2015.
BOURDIEU, Pierre (1971): “Le marché des biens symboliques”, L’Anée sociolo¬gi-que, 22, 49-126.
CAMERON, James (2010): “Why the Na’vi Have Breasts!”,
https://uinterview.com/news/james-cameron-why-the-navi-have-breasts/
COWEN, Tyler (1998): In Praise of Commercial Culture, Cambridge: Harvard.
EAGLETON, Terry (2016): “Structurally Unsound”, Times Literary Suplement, June 8, 2016.
FRIED, Michael (1998): “Art and Objecthood”, en Art and Objecthood, Chicago: University of Chicago Press, 148-172,
HEGEL, G. W. F. (1970a): Phänomenologie des Geistes, Fráncfort: Suhrkamp.
HEGEL, G. W. F. (1970b): Vorlesungen über Ästhetik I, Fráncfort: Suhrkamp.
HEGEL, G. W. F. (1987): Jenaer Systementwürfe III, Hamburgo: Felix Meiner.
HORKHEIMER, Max y ADORNO, Theodor W. (1969): Dialektik der Aufklärung: Philosophische Fragmente, Fráncfort: Fischer.
HUTT, William Harold (1940): “The Concept of Consumers’ Sovereignty”, The Economic Journal, vol. 50, no. 197.
JAMESON, Fredric (1991): Postmodernism: Or, the Cultural Logic of Late Capitalism, Durham: Duke.
JAMESON, Fredric (2011): Representing Capital, Londres: Verso.
KANT, Immanuel (1974): Kritik der Urteilskraft, Fráncfort: Suhrkamp.
LARSEN, Neil et al., NILGES, Mathias, ROBINSON, Josh y BROWN, Nicholas (2014): Marxism and the Critique of Value, Chicago and Alberta: MCM?.
LUKÁCS, Georg (1974): Heidelberger Philosophie der Kunst (1912-1914), Werke, vol. 16, Darmstadt y Neuwied: Luchterhand.
LUKÁCS, Georg (1976): “‘Entäußerung’ ('Externalization’) as the central piloso¬phi-cal concept of The Phenomenlogy of the Mind”, The Young Hegel: Studies in the Rela-tions between Dialectics and Economics, Cambridge: MIT Press.
MARX, Karl (1969): Resultate des unmittelbaren Produktionsprozesses, Fráncfort: Neue Kritik.
MARX, Karl (2008a): Das Kapital. Kritik der politischen Ökonomie. Erster Band, Karl Marx y Friedrich Engels: Werke, vol. 23, Berlín: Dietz.
MARX, Karl (2008b): Grundrisse zur Kritik der politischen Ökonomie, Karl Marx y Friedrich Engels: Werke, vol. 42, Berlín: Dietz.
RUSHFIELD, Richard (2009): “James Cameron Reveals his Quest to Build More Perfect CGI Boobs”, https://www.gawker.com/5403302/james-cameron-reveals-his-quest-to-build-more-perfect-cgi-boobs
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Nicholas Brown
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
1. Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
2. Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
3. Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
Confidencialidad de los datos
1. Constelaciones. Revista de Teoría Crítica garantiza que los datos que nos envíe serán utilizados únicamente para atender sus demandas manifestadas en este mensaje.
2. Sus datos no serán cedidos a terceros.
3. Cuando lo desee puede solicitar que sus datos sean eliminados de nuestros registros.