Alegorias de mulheres nos escritos da década de 1930 de Walter Benjamin
Paraules clau:
teoria crítica, gênero, feminismo, capitalismoResum
Este artigo tem como objetivo investigar a temática de gênero que se inscreve nos textos de Benjamin, quando seu pensamento já fora impactado tanto pelo surrealismo quanto pelo marxismo. Em Baudelaire e a modernidade e nas Passagens, Benjamin aborda a figura da lésbica enquanto um ideal de virilidade e a prostituta enquanto corporificação do fetichismo da mercadoria, princípio regulador da sociedade, segundo Marx. A partir disso, o desiderato deste texto é compreender em que medida tais temáticas se coadunam com a utopia de uma sociedade emancipada, na medida em que a binariedade de gênero também é uma forma de opressão. Conclui-se que as imagens dialéticas de gênero são um dispositivo central e não marginal de sua filosofia, apesar de que grande parte da recepção benjaminiana as desconsidera.
Descàrregues
Referències
ADORNO, Theodor (1986): Caracterização de Walter Benjamin. In: Sociologia. São Paulo: Editora Ática, pp. 188-200.
BENJAMIN, Walter (2017): A tarefa do tradutor. In: Escritos sobre mito e linguagem. São Paulo: Editora 34.
BENJAMIN, Walter (2015): Baudelaire e a modernidade. Belo Horizonte: Autêntica.
BENJAMIN, Walter (1998): Briefe. 1931-1934. Ed. R. Tiedemann, H. Schweppenhäuser. Frankfurt am Main: Suhrkamp Taschenbuch Wissenschaft, v. IV.
BENJAMIN, Walter (2022): Experiência e pobreza. In: Magia e técnica, arte e política: Ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Editora Brasiliense, pp. 123-128.
BENJAMIN, Walter (2011): O conceito de crítica de arte no romantismo alemão. São Paulo: Editora Iluminuras.
BENJAMIN, Walter (2020a): Origem do drama trágico alemão. Belo Horizonte: Autêntica.
BENJAMIN, Walter (2022): Magia e técnica, arte e política: Ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Editora Brasiliense.
BENJAMIN, Walter (2020b): Metafísica da juventude: a conversa. ArteFilosofia, Ouro Preto, v. 15, nº 29, setembro, pp. 299-304.
BENJAMIN, Walter (1977): Metaphysik der Jugend. In: Gesammelte Schriften, II, I. Org. Rolf Tiedemann e Hermann Schweppenhäuser. Frankfurt am Main: Suhrkamp, pp. 91-96.
BENJAMIN, Walter (2019): Passagens. Belo Horizonte: Editora UFMG.
BRETAS, Aléxia (2009): Imagens do pensamento em Walter Benjamin. ArteFilosofia, Ouro Preto: nº 6, pp. 63-75, abril.
BUCK-MORSS, Susan (1992): Aesthetics and Anaesthetics: Walter Benjamin’s Artwork Essay Reconsidered, Cambridge: October, pp. 3-41.
CHISHOLM, Dianne (2009): Benjamin’s Gender, Sex, and Eros. In: GOEBEL, Rolf. A Companion to the Works of Walter Benjamin, Rochester: Camden House.
DAMIÃO, Carla (2008): Pequena incursão sobre imagens femininas nos escritos benjaminianos, ArteFilosofia, Ouro Preto: nº 4, pp. 54-60.
FEDERICI, Silvia (2020): Calibã e a bruxa: mulheres, corpo e acumulação primitiva. São Paulo: Editora Elefante.
FLAUBERT, Gustave (2022): Madame Bovary. Rio de Janeiro: Antofágica.
FREUD, Sigmund (2020): Além do princípio de prazer. Belo Horizonte: Autêntica.
FREUD, Sigmund (2016): Luto e melancolia. In: Neurose, psicose, perversão. Belo Horizonte: Autêntica.
GATTI, Luciano (2014): Correspondências entre Benjamin e Adorno, Limiar, São Paulo, vol. 1, nº 2, pp. 178-258.
GEULEN, Eva (1996): Toward a genealogy of gender in Walter Benjamin’s writing, The German Quarterly, Wiley, vol. 69, nº 2, Spring pp. 161-180
GOETHE, Johann Wolfgang (2015): Fausto II: Uma tragédia. São Paulo: Editora 34.
MARX, Karl (2013): O capital vol. I. São Paulo: Boitempo Editorial.
STÖGNER, Karin (2014): Geist und Sexus. Benjamins Sprachphilosophie als Jenseits der Geschlechterprinzips, Rivista Italiana di Filosofia del Linguaggio, Cosenza, v. 8, n. 2, pp. 292-303.
STÖGNER, Karin (2020): Walter Benjamin, subjectivity and gender – the eternal recurrence as a collective dream of modernity, Journal of Modern Jewish Studies, Oxford, v. 19, nº 4, pp. 1-24.
WEIGEL, Sigrid (2005): Body- and Image Space: Re-Reading Walter Benjamin, Londres: Routledge.
WOLFF, Janet (2000): The Feminine in Modern Art: Benjamin, Simmel and the Gender of Modernity, Theory, Culture and Society, Londres, vol. 17, nº 6, pp. 33-53.
Descàrregues
Publicades
Com citar
Número
Secció
Llicència
Drets d'autor (c) 2024 Paula Magalhães

Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 4.0.
Aquells autors que pugliquin en aquesta revista accepten els següents termes:
- Els autors conservaran els seus drets d'autor i garatiran a la revista el dret de primera publicació de la seva obra, la qual estarà simultàniament subjecte a la Llicència de reconeixement de Creative Commons que permet a tercers compartir l'obra sempre que s'indiqui la seva autoria i la seva primera publicació en aquesta revista.
- Els autors podran adoptar altres acords de llicància no exclussiva de distribució de la versió de l'obra publicada (p. ex.; depoditar-la en un arxiu telemàtic institucional o publicar-la en un volum monogràfic) sempre que s'indiqui la publicació inicial en aquesta revista.
- Es permet i es recomena als autors difondre la seva obra a través de Internet (p. ex.: en arxius telemàtics institucionals o en la seva pàgina web) abans i durant el procés de tramesa, la qual cosa pot produir intercanvis interessants i augmentar les cites de l'obra publicada.
Confidencialitat de les dades:
- Constelaciones. Revista de Teoría Crítica garanteix que les dades que ens trameti sols s'utilitzaràn per atendre les seves demandes manidestades en aquest missatge.
- Les seves dades no seran cedides a altra part.
- Quan ho desitgi pot solicitar que les seves dades siguin eliminades dels nostres registres.Teoría Crítica